Home vivere green SPESA ZERO WASTE: COME FARE ACQUISTI ECOSOSTENIBILI FACILMENTE

SPESA ZERO WASTE: COME FARE ACQUISTI ECOSOSTENIBILI FACILMENTE

da stella

Prosegue il progetto green ‘Zero Sprechi’ per migliorare le  abitudini famigliari in tema di alimentazione e di acquisto sostenibile.

Oggi parliamo di

#SPESAZEROWASTE!

La spesa sfusa, le cassette a domicilio e i prodotti a km zero acquistabili nei Farmers’ Market o nei GAS (Gruppi di Acquisto Solidale) sono una via per la salvezza del nostro pianeta, un modo per abbracciare uno stile di vita più etico, salutare e sostenibile che non produca inutili rifiuti in plastica!

 E’ ora di cambiare!

Come sempre un po’ alla volta,

iniziando dalle cose più  semplici!

La maggior parte della plastica che produciamo quotidianamente in famiglia deriva dai nostri acquisti alimentari e da prodotti usa e getta e purtroppo, come ormai sappiamo senza alcun tipo di dubbio, dopo anni di utilizzo inconsapevole e indiscriminato, oggi la plastica è uno dei principali nemici dell’ambiente.

  • Hai una maggiore qualità degli alimenti che acquisti, che non dovendo esser confezionati, imballati, distribuiti e conservati a lungo, vengono venduti ancora freschissimi con la certezza di sapere dove e come sono stati prodotti.
  • Più sostenibilità, soprattutto in termini di meno produzione di plastica e sostegno alle comunità locali, ai piccoli e medi produttori che ancora credono nella bontà del loro lavoro e tramandano le loro conoscenze di generazione in generazione.
  • Vantaggi economici: l’assenza di intermediari oltre al ridotto trasporto su ruote fanno scendere i prezzi dei prodotti fino al 30%.
  • Vantaggi ambientali: i packaging ridottissimi dovuti alla vendita sfusa naturalmente ma anche il mancato trasporto via mezzi pesanti che riduce le emissioni di CO2 al minimo, aumentano la sicurezza stradale per il minor numero di bilici e camion in circolazione.
  • Vantaggi culturali e sociali portati dall’avvicinamento del consumatore alla realtà contadina. Un’opportunità che permette un contatto diretto con la natura, gli animali, la terra e le conoscenza dei prodotti che ci offre, dando maggiore consapevolezza al susseguirsi delle stagioni e dei reali prodotti che ci offrono come frutta, verdura, ortaggi, erbe aromatiche ecc sempre differenti.

Il primo passo:

la lista della spesa!

Inizia col fare l’inventario della spesa settimanale media per organizzarti facilmente con gli acquisti sfusi!

Se sai cosa consumate in famiglia con buona precisione sai cosa acquistare.

Quanti kg di pasta, riso, frutta, verdura, olio, pane, legumi  ecc sei solita acquistare?

Per agevolare questo primo passo e tenere un piccolo promemoria, una lista della spesa completa di quanto consumate in famiglia settimanalmente

scarica il PDF con le tabelle per l’inventario qui sotto.

Potrai segnarti cosa realmente consumate in famiglia e saperti regolare facilmente quando sarai a fare la spesa sfusa o andrai al mercato, senza rischiare di dimenticare qualcosa o di acquistare troppo.

PDF SCARICABILI PER FARE L’INVENTARIO DELLA SPESA

Ecco come fare

una spesa settimanale

ZERO WASTE!

  • Informati sui GAS e Farmers’ Market più vicini a te. Puoi facilmente trovarli utilizzando internet. In questo modo risparmierai sulla spesa, migliorerai la qualità delle materie prime e alimenti acquistati, aiuterai le comunità locali, salvaguarderai il pianeta e non produrrai nessun tipo di plastica da imballaggio. O almeno, li ridurrai al minimo.

 

  • Porta sempre con sé una borsa di stoffa dove riporre la spesa fatta. Ne esistono di tantissimi tipi diversi. Sono ecologiche e anche belle! Occupano pochissimo spazio e possono stare tranquillamente nelle nostre borse, che già di per sé contengono di tutto e di più!

 

  • Fai la spesa nei negozi sfusi. Anche on line è possibile trovare ottime soluzioni. Ci sono negozi che spediscono a casa tutto quello che serve in cucina, dal sale, ai legumi, ai cereali, ai detersivi. Tutto senza imballaggi e recapitato comodamente a casa.

 

  • Bevi acqua in bottiglie di vetro riutilizzabili, acqua di fonte o acqua del rubinetto depurata. Stop definitivo alle bottiglie in plastica. Sono il motivo di maggiore inquinamento da macro plastica!

Non preoccuparti di non fare abbastanza!

Attuare anche il più piccolo cambiamento può fare la differenza. Darai un esempio anche ai tuoi famigliari e amici e magari li ispirerai a fare altrettanto.

La perfezione non esiste e le eccezioni devono e possono esserci. Diventano eccezioni, però, non sono la regola.

Il mio primo figlio ha 13 anni adesso, frequenta la terza media e se mi chiedete se non gli compro mai più un pacco di biscotti al supermercato, patatine nel sacchetto o merendine la risposta e si, lo faccio e finché me lo chiederà continuerò a farlo. Come eccezione appunto.

 Così come gli permettiamo di portare la merenda per l’intervallo a scuola che preferisce anche se è industriale e contiene ingredienti che io a casa abitualmente non uso. Perché ha il diritto di non essere diverso con i suoi coetanei se non vuole.

Perché a casa mangia frutta e verdura a volontà e seguiamo un’alimentazione sana ed equilibrata in cui tutto quello che mangiamo è cucinato da me o dal mio compagno, quindi l’esempio che ha sempre ricevuto è questo e spero quello che replicherà quando sarà adulto.

Inizia con i tuoi tempi, quindi, rispettando anche quelli della tua famiglia, l’importante è…iniziare.

 

Articoli interessanti a tema:

Spesa Zero Waste di Cristina Mauri GOOD FOOD LAB : https://www.goodfoodlab.it/spesazerowaste-la-spesa-alimentare-senza-sprechi/?fbclid=IwAR1tr6Ggkr433lQbQXv-JMphhEBB9Ek_RNa8nxanTBjYudUhSfBQX2lucDQ

 

Potrebbe interessarti anche

44 Commenti

#spesazerowaste: la spesa alimentare senza sprechi - Good Food Lab 10 Marzo 2019 - 23:02

[…] realizzato per te dei file che puoi scaricare gratuitamente e stampare. Sul sito di Stella trovi diversi inventari per gestire la spesa di cucina, lavanderia e bagno.Qui invece puoi scaricare l’inventario […]

Risposta
gaia 24 Marzo 2019 - 6:59

i love this blog. It’s simple but more interesting

Risposta
TRE MODI PER AZZERARE LO SPRECO ALIMENTARE DOMESTICO E RISPARMIARE - Stella Bellomo 27 Ottobre 2021 - 12:27

[…] Scopri come fare una SPESA ZERO WASTE QUI […]

Risposta
Glenn Beaulac 24 Aprile 2022 - 17:50

I’ve recently started a blog, the info you provide on this site has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.

Risposta
Wes Napierala 24 Aprile 2022 - 21:50

Hello, you used to write magnificent, but the last several posts have been kinda boring… I miss your tremendous writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

Risposta
Norbert Spoth 25 Aprile 2022 - 0:03

I enjoy the efforts you have put in this, appreciate it for all the great posts.

Risposta
Edwardo Dort 25 Aprile 2022 - 0:15

Good day! I could have sworn I’ve been to this blog before but after checking through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking and checking back often!

Risposta
Albina Emlay 25 Aprile 2022 - 1:11

I got good info from your blog

Risposta
Modesto Drewing 25 Aprile 2022 - 3:10

Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

Risposta
Tayna Parfait 25 Aprile 2022 - 3:52

This web site is really a walk-through for all of the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll definitely discover it.

Risposta
Marion Schuckers 25 Aprile 2022 - 5:06

hello there and thank you for your info – I’ve certainly picked up anything new from proper here. I did on the other hand expertise a few technical issues the use of this website, as I skilled to reload the site many times previous to I may get it to load properly. I had been thinking about if your web host is OK? No longer that I’m complaining, however slow loading cases times will very frequently impact your placement in google and can harm your quality ranking if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Well I am adding this RSS to my e-mail and could glance out for a lot extra of your respective fascinating content. Make sure you replace this again very soon..

Risposta
hire a hacker for social media 20 Giugno 2022 - 7:35

I truly enjoy looking at on this web site, it holds fantastic articles. “Don’t put too fine a point to your wit for fear it should get blunted.” by Miguel de Cervantes.

Risposta
hire a hacker to catch cheating spouse 22 Giugno 2022 - 14:11

There is evidently a lot to know about this. I consider you made certain nice points in features also.

Risposta
cell phone hackers online 22 Giugno 2022 - 14:15

Hello. Great job. I did not expect this. This is a splendid story. Thanks!

Risposta
zorivare worilon 28 Giugno 2022 - 8:44

Respect to author, some good selective information.

Risposta
zorivareworilon 28 Giugno 2022 - 15:29

Great write-up, I am regular visitor of one’s website, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

Risposta
zorivare worilon 28 Giugno 2022 - 20:55

I get pleasure from, cause I discovered just what I was taking a look for. You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

Risposta
zorivare worilon 29 Giugno 2022 - 6:44

You made some first rate factors there. I regarded on the internet for the issue and located most individuals will associate with along with your website.

Risposta
zorivare worilon 29 Giugno 2022 - 11:46

I really like reading through and I think this website got some truly useful stuff on it! .

Risposta
zorivareworilon 29 Giugno 2022 - 18:51

Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other blogs? I have a blog based on the same subjects you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my subscribers would value your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.

Risposta
zorivareworilon 30 Giugno 2022 - 8:08

Hello! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one? Thanks a lot!

Risposta
zorivare worilon 2 Luglio 2022 - 17:08

I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

Risposta
zorivareworilon 3 Luglio 2022 - 15:15

I have read some good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to make such a magnificent informative website.

Risposta
zorivareworilon 4 Luglio 2022 - 20:04

It?¦s really a cool and helpful piece of information. I am happy that you shared this useful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

Risposta
megbízható jogi tanácsadás 21 Luglio 2022 - 2:48

I have been absent for some time, but now I remember why I used to love this blog. Thanks, I will try and check back more frequently. How frequently you update your web site?

Risposta
Europa-Road 21 Luglio 2022 - 3:15

I think other web-site proprietors should take this web site as an model, very clean and great user friendly style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!

Risposta
Dr. Mudri Sándor Balázs ügyvéd Budapest 15 Agosto 2022 - 11:10

Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

Risposta
temperált szállítás Europa Road 15 Agosto 2022 - 12:24

Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, would test this… IE still is the market leader and a large portion of people will miss your excellent writing due to this problem.

Risposta
Europa-Road temperált szállítás 15 Agosto 2022 - 19:01

You made some good points there. I looked on the internet for the subject matter and found most persons will consent with your site.

Risposta
cryptocurrency to buy 11 Settembre 2022 - 15:21

Hello there, I found your site by the use of Google while searching for a related matter, your web site came up, it seems to be great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

Risposta
best cryptocurrency to buy 2021 11 Settembre 2022 - 20:43

Way cool, some valid points! I appreciate you making this article available, the rest of the site is also high quality. Have a fun.

Risposta
best cryptocurrency to buy today 12 Settembre 2022 - 6:35

I conceive this site has some rattling wonderful info for everyone. “I prefer the wicked rather than the foolish. The wicked sometimes rest.” by Alexandre Dumas.

Risposta
best cryptocurrency to trade 12 Settembre 2022 - 7:44

Aw, this was a very nice post. In concept I wish to put in writing like this moreover – taking time and actual effort to make an excellent article… but what can I say… I procrastinate alot and not at all seem to get one thing done.

Risposta
best cryptocurrency to buy now 12 Settembre 2022 - 7:53

Would love to incessantly get updated great website! .

Risposta
cryptocurrency to buy 12 Settembre 2022 - 9:34

I just couldn’t depart your site before suggesting that I extremely enjoyed the standard info a person provide for your visitors? Is going to be back often to check up on new posts

Risposta
best cryptocurrency to invest in 2021 for short-term 13 Settembre 2022 - 5:22

Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative. I’m going to watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!

Risposta
top cryptocurrency to buy 13 Settembre 2022 - 13:54

Some genuinely great articles on this web site, regards for contribution.

Risposta
cryptocurrency to buy now 14 Settembre 2022 - 7:13

I truly appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thanks again

Risposta
best cryptocurrency to buy now 14 Settembre 2022 - 8:57

Hello, you used to write fantastic, but the last several posts have been kinda boring?K I miss your great writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

Risposta
best cryptocurrency to invest in 14 Settembre 2022 - 9:25

Today, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!

Risposta
best cryptocurrency to buy now 14 Settembre 2022 - 12:43

I will immediately clutch your rss as I can’t in finding your email subscription link or newsletter service. Do you have any? Kindly allow me recognise in order that I may just subscribe. Thanks.

Risposta
Dr. Mudri Sándor Balázs lawyer 23 Settembre 2022 - 2:36

I like this post, enjoyed this one thanks for putting up. “We seldom attribute common sense except to those who agree with us.” by La Rochefoucauld.

Risposta
https://europa-road.eu/hu/belfoldi-fuvarozas-szallitmanyozas-kozuton.php 23 Settembre 2022 - 7:24

Once I initially commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a remark is added I get 4 emails with the identical comment. Is there any approach you may take away me from that service? Thanks!

Risposta
Fókuszpályázat Debrecen 23 Settembre 2022 - 8:26

Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is excellent, let alone the content!

Risposta

Lascia un commento